Thomas Ring – Sideways

Udgivelsesdato: 22-04-2013
Pladeselskab: Sony Music

4.5 / 6 stjerner

Thomas Ring er klar med hans andet studiealbum, efter han for år tilbage vandt den danske udgave af X Factor. Albummet er præget af rundgange på den akustiske guitar, samt et mere elektronisk univers.

Albummet starter stille og roligt ud med sangen Lover Lay Down. Den bærer meget præg af en enkel rundgang på guitaren og levere samtidig en stille og rolig start. På trods af, at Sony i deres pressemeddelelse skriver, at sangene bærer præg af flere elektroniske instrumenter, så er det alligevel ikke det, der fremtræder mest på denne plade. De sange man ligger mest mærke til det, er The Fire Still Burns, Where Did The Love Go og Bitter End.

Der findes efterhånden mange sange som man slapper af til, men Thomas Ring har virkelig formået at lave en ballade, hvor man virkelig slapper af, nemlig sangen Don’t Go Away. Den indeholder en rolig guitar en smuk duet med en kvindelig sanger og en violin som træder stille og roligt ind i sangen. Man bliver dog hurtigt vækket igen, når titelsangen Sideways så småt går igang.

Thomas’ stille og rolige stemme formår virkelig at få en til at lytte til hans smukke sange. Han har haft sangskrivningen i hans hule hånd, og ud af det år han har brugt på at skrive sangene, som indeholder smukke kompositioner og god lyrik, så lyder dette som den udgivelse der for alvor kan give ham sit gennembrud i udlandet, hvis det altså er det han vil. Albummet er godt nok heller ikke perfekt, grundet hastighedsmæssige tvivlsspørgmål, hvorfor albummet er sat sammen på en sådan måde, at man først skal slappe af og sidde og nyde et godt stykke musik, og så pludselig vågne op til den virkelige verden igen grundet en hastighed der pludselig sættes gevaldigt op. Dog skal det siges, at selvom albummet ikke er i top, så griber det en, og det er længe siden jeg har slappet så meget af til et album. Thomas Ring har gjort et kompetent stykke arbejde.

Tracklist

1. Lover Lay Down
2. The Fire Still Burns