Patrick Dorgan m. Johann @ Paletten Viborg 30.01.2016

6 / 6 stjerner

Patrick Dorgan har været uden med lidt af sin musik i noget tid, med blandt andre Marilyn og Painkillers. En tour skulle have været undervejs, men blev udskudt. Formentlig på grund af albumudgivelsen. Dette ikke noget der hindre dem i at spille ufatteligt godt. Havde man brug for en painkiller inden koncerten, så skulle den gerne have gjort sit arbejde rigtig godt.

Hvis der er noget der imponerede mig ved Patrick Dorgan, var den konstante indlevelse, der var hele vejen igennem koncerten – dette uanset tempoet på nummer. Gentagne gange fik jeg kuldegysninger under henholdsvis Hollywood, som med sin næsten accapella-ish start munder ud i en fantastisk slutning med fuldt band, hvor trommens indgang fik mig til at tabe kæben fuldstændig. Sidst Lullaby som i sig selv er en smuk ballade og, utroligt nok, bedre live.

Jeg må ikke glemme at nævne, hvor flot det band er sat godt sammen. Den dynamik der bliver kørt hele vejen igennem er prisværdigt og man er ikke et sekund i tvivl om at de elsker musikken, og ikke mindst samværet, de hver især har på og væk fra scenen. Et sjældent syn og derfor beundringsværdigt.

Når jeg kigger tilbage på koncerten, i disse sene aftentimer, hvor anmeldelsen bliver skrevet, er det med et ufatteligt positivt og lykkeligt tilbageblik. En halv time mere ville ikke skade, men det er selvfølgelig svært, når bagkataloget endnu er beskeden. Dette glemmes dog hurtigt, for den halvanden time plus/minus 10 minutter var brugt fuldt ud og mere kan man bare ikke bede om. Det var en mindeværdig koncert.

Johann

4/6 Stjerner

Johann Kolstrup. Ja efternavnet lyder bekendt, men det er ikke det vi skal fokusere på, for Johann laver kunst i en helt anden genre end lillebroren.

Johann leverede en rigtig flot, nede på jorden koncert, hvor han både gjorde plads til sange fra debutalbummet som soloartist, og diverse nye sange – her blandt andet Believer, som gav en flot slutning med indlevelse og hele molevitten og fik på den måde sat sit musikalske aftryk på aftenen.

Johann var gjorde starten af denne vidunderlige aften ganske smuk, og jeg er ikke i tvivl om, at det er en skam, at han ikke har fået lov til at træde mere ud af rampelyset. Han er en gemt diamant som skal frem i lyset. Det er det han vil, og det er, hvad han fortjener.