Simon Kvamm @ Tinghallen, Viborg 29-10-2016

5 / 6 stjerner

Alle kender Simon Kvamm. Enten er det for komik eller musik og nogen begge dele. Dette er i showet Vandmand forenet på bedstevis. Det eneste var dog at man ikke rigtig vidste hvad man gik ind til, da man fik billet til dette show. Kun det man havde set fra årets Zulu Comedy Galla, en optræden i Go’ Morgen Danmark og andre steder.

Det er et show, der allerede gik igang inden Simon var ankommet på scenen, med en stemme i højtaleren som på ganske sjov vis mindede folk om, at nu var klokken altså ved at nærme sig showstart, og da Simon ganske punktlig trådte på scenen blev man præsenteret af en allerede intimideret Kvamm. Han skulle nemlig vise den første sang han nogensinde havde indspillet. Noget han fortæller han ikke er glad for uanset hvad der er lavet. Gennem sangen, som iøvrigt hedder Play The Game Of Money oversætter han passende steder hvad der bliver sunget.

Noget jeg nødt gennem hele showet, var at det hele var så skide uhøjtideligt. Det er Simon Kvamm som nærmest tager publikum gennem hele hans barndom om, hvordan han fra hans helt unge alder, til de sene teenageår har en forestilling om hvor vildt det er at være med i en klub med kode og hele lortet. Historien om hvordan han fik kælenavnet klaverfinger i hans første klub, som var den lokale knallertbande, hvor der “skulle samles point ind”, til at finde ud af hvor anderledes alt foregår på gymnasiet og det måske ikke altid var det samme man fik point for der.

Det er fortællinger som virker til at være præcis som det var. Broderen der hjalp til med at give müslien den rette konsistens, telefonsamtalen med moderen, som egentlig bar var noget der skulle overståes samt hvordan han forskelligt så på sin bedstemor og bedstefar.

Udover at være et regulært show med komik og lommefilosofi, blev der flettet forskellige sange ind som var parallelle med de historier der blev fortalt. Det er singlen Revner om frygten for at ting styrter sammen. Vandmand som omhandler hvordan verden ser på en. Den omskrevet Otto Brandenburg sang Alle Sømænd Er Glade For Piger, som efter en anekdote fra hjemstavnen Klitmøller om de forbandet veltrænede surfere, fik titlen Alle Piger Er Glade For Surfere, til den instrumentale flotte udgave Se Nu Stiger Solen, hvor sang var skåret fra da musikken nogengange siger mere.

Det fede ved det her show er, at man ikke aner hvad man går indtil. Det kan virke lidt skræmmende at skulle bruge 3 timer på noget man egentlig ikke ved hvad er, men hvor der pludselig var gået lidt over en time føltes det som kortere tid, og da de overraskende 3 timer var overstået, blev jeg nærmest skuffet, for jeg kunne nemt have brugt mere tid i selskab med Simon. Det var komik og musik på en umoden men alligevel et modent niveau, hvor man fik et nostalgisk tilbageblik på Baune og historien om ham samt Pim De Keysergracht.

Det var en helt igennem formidabel rejse gennem Simon Kvamms ungdom og lidt af voksenlivet. At det musikalsk ikke er helt oppe at ringe hvor De Eneste To og Nephew ligger, gør egentlig ikke noget, for det er meget intimt den måde det hele er bygget op på. Det er nærmest et stort interview, hvor man kommer helt tæt på med gode anekdoter både som fortælling og gennem sang og musik. Simon og ikke mindst trommeslager Jakob Meyland og Felix Diarra leverede et intimt show i en stor sal, som man skal opleve sålænge man har muligheden. Det er 3 timers formidabel storytelling og sang som bare ikke må snyde sig selv for.