Interview: Det handler Nephew’s sange om

1. Hjertestarter

Kristian Riis:”Albummets titelnummer er på den ene side en hyldest til Vesterhavet. Singlen handler samtidig om at starte hjertet op -følelsesmæssigt eller bogstaveligt i en genoplivning. Nephew har flere gange stået samlet og råbt mod havet og mærket dets kræft, som rummer noget voldsomt og utrolig smukt og billedelig talt kan starte hjertet op. Både tekst og musik formidler følelsen af at stå samlet og synge ud over havet.”

2. Klokken 25
Simon Kvamm: “En sang om tosomhed, om at være 24 timer sammen i døgnet “til døden os skiller”. Sangen hylder kærligheden og det at gøre alt sammen: Tænde på hinanden, passe på hinanden, holde om hinanden, grine ad hinanden. Men sangen har en skyggeside: Når klokken bliver 25, når den ene går bort – hvordan skal det så hænge sammen? Vi prøver at udtrykke dette musikalsk med en vis voldsomhed. Det bliver dermed en fin kærlighedssang med AC/DC-guitar på. Linjen “vi passer vores arbejd’ og betaler vores leje” er et én til én billede af hverdagen, og sangen er dermed lidt mindre og finurlig end mange tidligere Nephew-sange. Jeg prøver på albummet generelt at sig tingene fuldstændig ufiltrerede, lidt ligesom Rasmus Seebach

3. Alt er hårdt
Søren Arnholt: “Om at se på sig selv og på de mærker, som både tiden og alderen har sat på en og om at prøve at lægge mærke til, hvordan man slider på omverden, og hvordan verden slider på én selv. Det kan være i parforhold og i forhold til livet som sådan. Sangen er måske den, vi er mest stolte af rent musikalsk, fordi vi her har fået eksperimenteret med vores udtryk på en måde, som har inspireret de andre sange. Hvis vi sad os fem og drak rom og skulle høre en sang, ville det nok være den her, vi ville sætte på.”

4. Åh gud (jeg håber du holder øje med mig)
Kristian Riis: “Det nummer på albummet hvor musikken understøtter teksten mest. Sangens breaks er tankeparanteser, som skaber en dynamik mellem musik og tekstindhold. At komme på plejehjem er noget man ligesom døden nødigt beskæftiger sig med – man har ikke lyst til at se livets kurve knække nedad. Derfor er det i et pop/rock-univers interessant at tage fat i.  En i og for sig religiøs sang om tvivl, som altid er uløseligt forbundet med tro. Om troen på, at der er nogen deroppe, når man går hen og visner, og der sker det at man bliver gammel.

5. Tak du
Simon Kvamm: “Nephews første nummer nogensinde uden trommer. Søren og Kristian har lagt en tyk flade af vokal, som jeg synger ovenpå. En sang som i og for sig godt kunne være ansporet af en Merci-reklame. Om at sige tak til en ven, en morfar, en ekskæreste, en person, der har set mig, har lært mig noget – én man skylder tak, men som aldrig har fået sagt det til.”

6. Gå med dig
Kasper Toustrup: “En kærlighedssang, der forholder sig til, at der er både gode og dårlige sider af et parforhold. Om de konflikter, der kan være i et parforhold, og hvor “gå med dig” kan forstås på to måder: Selvom jeg nogen gange har lyst til at bede dig om at gå, har jeg lyst til at blive og gå med dig.”

7. De satans hæmninger
René Munk Tahlund: “Nephews musikalske hilsen til Manchester-stilen, som hos f.eks. Ian Brown og Happy Mondays. Det musikalske univers har et nærmest funky klaver og et tung beat nedenunder – og så er der for første gang nogensinde i et Nephew nummer congas. Teksten handler om stoffer. Hold op med at sige, at man skal sig fra alle stimulanser. Et eller andet tager vi, om det så er en øl. Det handler ikke om, at man der noget, men om hvad man tager, og hvor tit man gør det. Sangen brækker over og ender i at forbande de satans hæmninger, der er skyld i, at man kan få lyst til at ryge en joint for at løsne op. Det er et dilemma og et problem, hvis man altid må gøre noget for at løsne op.”

8. Søndagsbange
Simon Kvamm: “Kunne være en jingle til Det Elektriske Barometer (radioprogram på P3 red.). om følelsen af at være bange, når det er søndag, og man måske har tømmermænd, og hvor det er deprimerende, at butikkerne har lukket – hvis de da ellers har det, nu hvor det godt må holde åbent. Den måde man kan have det på om søndagen kan minde om en nærdødsoplevelse. Man kan mærke den helt store stilhed lidt for tæt på. Ugen lukker ned og lukker ikke op igen. I morgen starter noget nyt og noget skræmmende op.”

9. Alt er synd
René Munk Tahlund: “En sang om livets alvor, om at være et bestemt sted. For 10 år siden var man et helt andet sted, og om 10 år er man formentlig et tredje. Der kan være sket både hårde og gode ting i perioderne imellem. Sangen er næsten anlagt som en salme – der er noget kirkeligt over, at alt er synd. Musikalsk er der noget transcenderende og psykedelisk over sangen, der fungerer som en tilstand, man bliver draget ind i indtil det øjeblik, sangen klinger ud igen.”

10. Fem rum
Kasper Toustrup: “Den første sang om orkestret Nephew. Vi er dem forskellige mennesker med forskellige interesser. Et hjerte har fire kamre, som alle skal fingere, hvis hjertet som helhed skal fungere. På samme måde må de fem rum i Nephew fungere og have hver sin plads, hvis enheden Nephew og det samlede rum skal fungere. En sang om gruppekærlighed – vi holder af hinanden, og derfor giver vi hinanden plads. Sådan er det blandt venner, i familier og i andre sammenhænge, hvor man holder af hinanden. Vores bånd til hinanden er ikke så meget på et venskabsplan – det er mere på et familiært plan, på et blodplan, fordi vi bare ved, at vi hører sammen, og der er en masse usagte ting på godt og ondt. Sæt sangen på, hvis I sidder fem mand høj i en familie og har brug for et gruppekram!”

Husk i øvrigt at læse vores anmeldelse af deres album “Hjertestarter”