L.I.G.A fortæller om deres debut album track-by-track

Foto: Presse

L.I.G.A udgav deres debutalbum for få uger siden. Et album vi kvitterede med 5/6 stjerner, med ordene “Dette er i den grad en trio man i stor stil kan forvente noget stort af i fremtiden”.

Men hvad handler sangene egentlig om? Det kan du læse mere om herunder, da L.I.G.A har fortalt om den ene sang efter den anden.

1. Løb med:
Feras: En sang, som giver lytteren ideen om L.I.G.A; her får man indblik i hvem vi er. Vi er tre glade musikere, der bare vil lave musik med god energi. Det starter med linjerne De ka’ løbe med eller løbe fra det som egentlig bare betyder, at folk kan hoppe med på vores bølge af glad og god stemning og en masse positiv energi! Musikken er glade toner på guitar, bas og trompet og omkvædet rummer undertoner lidt mere hen imod det seriøse, men kun fordi vi gerne vil vise at vi mener det!

2. Skylder dig ik’ noget:
Ihan: Da L.I.G.A blev til L.I.G.A og vi fik en pladekontrakt var vi ikke i tvivl om, at vi havde chancen for at blæse Danmark omkuld. Og det var, hvad vi formåede at gøre med Skylder dig ik’ noget. Vi ville vise fra dag ét, hvem L.I.G.A var! Alt blev taget i betragning og blev gennemtænkt, da vi lavede sangen: Lyd, instrumenter, hook, tekst og attitude. Gode sange havde vi nok af på det tidspunkt, men vi manglede sangen, som vi kunne kickstarte vores lille band med. Så denne sang tog os flere uger at færdiggøre og finpudse. Vi er rigtig stolte af den sang!

3. Julia:
Nicki: Da Julia blev til var der ingen tvivl om, at vi havde fat i noget. Alle som hørte den var helt vilde for at få den på gaden så hurtigt som muligt! Derfor blev det meget hurtigt et nummer, som vi alle elskede og synes rigtig godt om. Det som jeg synes er ekstra specielt ved dette nummer er, at c-stykke er indspillet af kun Feras og jeg. På dette tidspunkt beviste vi for os selv og hinanden, at vi også godt kunne levere fede ting, når vi to bare var i studiet for os selv. C-stykket på sangen er den faktiske optagelse fra den aften!

4. Den første gang:
Feras: Handler om den lidt triste kærlighed i forhåbentlig positive rammer, som man fornemmer i Povl Dissing-samplen og i musikken. Man vil altid huske sin første kærlighed. I det her tilfælde var det en sommer dag

5. Rundt & rundt:
Feras: I Rundt & rundt var det markant vigtigt, at musikken skulle være så positiv som muligt, men alligevel anstændig i sin genré. Så det ikke var HELT sukkersødt. Jeg skrev omkvædet en lørdag nat, og fortsatte på sangen dagen efter, og dagen efter igen og efter HELE TO UGER, var den endelig færdig. Det er den dygtige Gabriela Gärtner fra The Gabriellas der synger med.

6. Godthåbsvej:
Ihan: Var den første sang Feras og Nicky nogensinde skrev sammen. Dengang var den dog på engelsk og hed ‘My Heart’. Vi blev så forelsket i nummeret, at vi simpelthen måtte prøve at omskrive den til dansk. Her hev vi hjælp fra Kristian Humaidan, som havde mange fede lyriske idéer til sangen. Den sidste brik faldt på plads da vi fik Jaleesa S. Johnson til at synge c-stykket! Nummeret er i dag en af vores yndlingsnumre på albummet – men vi glæder os også til at udgive sangen på engelsk, når tiden er inde!

7. Drama:
Hvorfor ikke skrive om den vilde pige, som virkelig får en helt ud på kanten i stedet for kun at skrive om den søde og let medgørelige? Jeg dragede lidt paralleller fra tidligere forhold, hvor alting ikke lige var en dans på roser. Vi skrev en sang om den pige man skændes med, den pige som i virkeligheden synes, at man er for åndsvag, den pige som til tider hænger en langt ud af halsen, på grund af al hendes drama. Men alligevel kan man ikke leve uden hende, for når dagen er omme og modsætningerne mødes, ender man med at blive forelsket i hinanden igen.

8. Fodspor:
Feras: I Fodspor har vi heldigvis fra lytterne hørt, at man forstår og aner budskabet. Sangen handler om at man skal nå at leve livet fuldt ud, og at sørge for at blive husket for den man var. Min far døde i 2009 og jeg husker ham som den bedste mand. Uden ham havde jeg nok aldrig startet med musikken og jeg takker ham i ånden, hver eneste dag. Jeg synes, at Nicky’s stemme på det her nummer er virkelig fænomenal og for sangens betydning, er han den rette at have med. Denne sang er dedikeret til min far!

9. Paris 21:
Nicky: Sangen startede ud fra en idé jeg havde lavet. Det var en engelsk demo, som kun bestod af et omkvæd og et vers. Vi manglede et sidste nummer til vores debut plade og gik derfor i gang med at lede i gemmerne. Det tog os tre dage at skrive sangen færdigt. Det var i december, hvor Feras fyldte 21, hvilket betød, at vi alle nu var 21 år. Deraf kommer 21 i titlen. Selv i Paris, kærlighedens by, kan kærligheden dø. Man ved aldrig, hvornår noget godt det kommer til ende. Den ene dag svæver man på en sky, og den næste styrter du mod jorden.

10. Kun for et øjeblik:
Nicky: Det betød mere end noget andet, at alvoren i denne sang kom før alt andet. Hvert eneste ord skulle komme fra hjertet; om det så betød at man måtte stå med tåre i øjnene bag mikrofonen.

Da vers og melodien blev udarbejdet var der et vist pres. Den perfekte melodi skulle være stærk og huskbar, men vigtigst af alt, en melodi som komplimenterede tekstens alvor. Sangen handler om at stå tilbage efter at have mistet et af de mennesker, som betød aller mest i ens liv. Sangen slutter med sætningen: Du er aldrig gået bort, du er bare gået i forvejen. Nogle ord som ramte mig dybt, og har gjort stort indtryk på alle som har hørt dette nummer. Vi savner alle een, som vi håber at se på den anden side.

11. Ruiner:
Feras: Jeg har aldrig været mere stolt af et nummer! Ruiner er, sammen med Kun et øjeblik, det mest ’voksne’ nummer. Jeg skrev nummeret selv; på nær den første linje: der var to, der mødte hinanden i en solopgang“, og en masse credit til Chief 1 for lige den linje som inspirerede til at lave en unik og smuktsunget intro, og outtro.

Nicky’s vokal på det nummer var også helt mærkværdig “anderledes” fra alt det andet han har lavet. Jeg ved godt, at han allerede er soulet men den klang havde bare aldrig været der før den sang. Så det er spændene at se, hvad der sker på de næste numre vi laver sammen. Det var et af de sidste numre vi lavede på albummet, og Ihans teknik var også blevet stærkere, så de trommer blev lagt helt rigtigt, takt efter takt. Og den særprægede tromme-roll i det høje “klimaks” nær slutningen.. OMG! Min egen udvikling bliver også bekræftet på det nummer. Mit flow og bare leveringen af dét, er meget stærkere end nogesinde før.