Dúné – Delta

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 1384

Warning: preg_match_all() [function.preg-match-all]: Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 700

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 707

[yasr_overall_rating size=”medium”]

Dúné er gået fra 7 til 3 medlemmere, hvor det fjerde (Danny Jungslund red.) har taget orlov på ubestemt tid. Det er derfor blev tid til noget nyt fra Dúné. Noget nyt som ikke blot er nyt musik, men også en ny og mere poppet lyd på Delta, som udkommer 3 år efter Wild Hearts.

Til de forventningsfulde electro-rock fans vil jeg starte med at fortælle jer noget. Forventer i masser af svedige riffs blandet med lækre beats som på de tre forrige albums, ja så bliver i skuffet – i hvert fald på største delen af numrene. Størstedelen af Delta er nemlig spækket med en masse sprøde poppede beats, forvrængede stemmer (Never Be Alone blandt andet) og ikke mindst tung bas.

Det er dog ikke kun det albummet består af. Tager man den stille Fall Back, er hovedinstrumentet guitaren som med sin lette lyd giver en dybde i verset, hvor omkvædende er mere storladen og stadionvenlige. Ikke at forglemme det lækre b-stykke hvor der bliver sat lidt distortion på og slået akkorder an. Et virkelig lækkert touch til en fantastisk sang. Derudover er der også guitarsolo i Trying To Get To YouFaktisk sagde Dúné om denne sang, at det ville være den eneste med guitar i. Så det var en fin overraskelse på dette album.

Nu til noget jeg dog ikke forstår på albummet. Den sidste sang Unstoppable har en uforståelig forvrænget stemme, blandt andet i starten og slutningen. Jeg forstår intet af hvad der bliver sagt. Underligt nok, så er det alligevel en af bedste sange på albummet og giver en form for motivation til at gøre lige hvad man har lyst til og man af en eller anden grund glad i låget af den sang.

Delta er et kvalitetsfyldt album hvor det er svært at sætte en finger på dårlige elementer. Der er en genial feature med Drew på Say Anything, popbaskeren Loose My Way og og den lækre Searching For A Party som har lidt R&B i sig. Sagt på en anden måde: Første gang man lytter byder Delta på den ene overraskelse efter den anden og det viser hvor vildt et band Dúné stadig er. De går nye veje men de giver stadig en lyst til at danse og synge med.

Jeg vil ikke lade det være nogen hemmelighed, at jeg har lyttet albummet igennem 12 gange før jeg skrev denne anmeldelse. Ikke at den kræver tilvænning, for man bliver i den grad revet med fra første tone. Dertil er albummet endnu ikke kedeligt og jeg kan mærke der går lang tid før det sker. Man kan ikke komme uden om at albummet er et fantastisk godt stykke håndværk fra de tre drenge. Et håndværk de kan være stolte af og af international kvalitet. Godt gået, det var ventetiden værd!

Udgivelsesdato: 23. september 2016 (Universal Music)

Tracklist:

1. Hedonism