Jason Mraz – YES!

4 / 6 stjerner

YES! er Mraz’ sjette studiealbum efter han startede i 2002. Dette nye album indeholder mange spændende elementer, men også sager man som lytter nemt kan undvære.

Albummet starter ud med en smuk minimalistisk symfoni, bestående af klaver, violin etc. hvor Jason Mraz vokal fades ind med “uuuh”, som ganske smukt ledes videre til sangen Love Someone i en køre, uden man lægger mærke til at sangen nu er skiftet til en ny, hvilket giver en god flydende dynamik til albummet. Love Someone sætter en god standard på starten af albummet med den smukke tekst og det dertilhørende gospellignende kor.

Noget der kendetegner albummet, er det skiftende tempo. Nogen gange er tempoet skiftet fra rolig til “mere gang i den” fra den ene sang til den anden, i andre sange bliver der dog bygget mere og mere på og tempoet bliver løbende mere rask. Størstedelen af sangene er også præget af rigtig mange instrumenter, som desværre har tendenser til at tage fokus fra Mraz’ rolige og afslappende stemme, som blandt andet i Hello bliver ødelagt af et malplaceret kor i midten af sangen, som dog også tilføjer et “hello” der mest af alt lyder som en dum ringetone fra en LG mobil.

Jason Mraz er langt fra en middelmådig sanger og musiker, hvilket han har bevist de 12 år han har været i branchen. Han er dog en bid for gennemskuelig, hvilket er derfor stjernerne kun er lige over middel. Med den konkurrence der er kommet så er man nødt til at fornye sig, som man ser en del andre i singer/songwriter branchen tør gøre. Når det så er sagt, så vil man lyve over for sig selv hvis man ikke synes YES! er et album med rigtig mange gode komponenter, der giver en god lytteroplevelse. På albummet er der sange, der har et Løvernes Konge lignende kor, som i for eksempel 3 ThingsMåden sangene bliver bygget op på er også med til at give et varierende univers.

Albummet er et man skal have i samlingen. Uden tvivl. Rart, afslappende og et album med et univers man skal opleve.

Tracklist

1. Rise