Rum 37 – Mellemrum

3.5 / 6 stjerner
      

Den danske kvartet Rum 37 er klar med deres debut cd efter en række lovende præstationer i løbet af det seneste år. Først og fremmest med deres selvbetitlede debut EP, som bl.a. fik 4 stjerner af både GAFFA, Soundvenue og her hos ShoutOutMusic, men bandet viste sig ligeledes frem som et lovende liveband med optrædener på Spot Festival, samt desuden fik æren af at lukke Pavilion Junior-scenen ved dette års Roskilde Festival. En præstation Soundvenue kvitterede med 5 stjerner for. Nu er bandet så klar med endnu mere af deres dansksprogede-rock på deres debut cd Mellemrum.

Rum 37 spiller først og fremmest melodiøs rock med god lyrik og iørefaldende guitarriffs og melodier. Sangene på Mellemrum beskæftiger sig med det, at være mellem forskellige rum, altså overgange fra et til andet. Sangen ”Dagen er ny” tematisere fødslen af bandet og altså overgangen fra deres tidligere band, Museum, til Rum 37. Heri synger forsanger Kristian Helmuth i første vers: ”En dreng er død, han lægger mig” og senere synger ”En dreng er født, jeg rejser mig”. Som fugl Fønix der rejser sig fra sine egen aske.

Et andet tema der gennemsyrer albummet, er temaet om at holde fast i sine drømme og stå imod modgangen. En modgang bandet utvivlsomt har følt før deres gennembrud. En sang som ”Løbe gennem regn” er glimrende eksempel herpå, hvor metaforen står klart at løbe igennem regnvejret.

Rum 37 er barn af den nye dansksprogede ny-bølge af musikere der er kommet frem i år, mest fremtrædende værende de noget yngre Ulige Numre. Rum 37 viser sig som et mere modent og voksent band, hvor teksterne kræser sig i højere grad om det voksne liv i stedet for ungdommelighed og spirende kærlighed som Ulige Numre har markeret sig med. Musikalsk distancerer Rum 37 sig også fra Ulige Numre med en mere rocket og rå lyd der i højere grad er domineret af tunge trommer, samt kraftige guitarriffs. Et nummer som ”Mozarts Plads”, der ligeledes var at finde på EP’en Rum 37, byder således på bundsolid rock der til tider kan lyde som kollegaerne Nephew.

Bandet viser dog også til tider en blødere side af sig selv som på fx ”Alt vi har”, der får tankerne til at drive mod et band som Love Shop, både lyrisk og musikalsk. Sangen ”Sølvstænk” markerer sig som et af de stærkeste numre på cd’en, noget som bandet selv oplevede da de netop spillede nummeret på Roskilde Festival, der for alvor satte gang i både fødder og sangstemmen hos et begejstret publikum. Et stærkt, nærmest Mew-agtigt, sammenspil mellem galoperende trommer og forvrængede guitar er sammen med en stemningsfuld bas med til at skabe et meget interessant nummer, som sammen med den fremragende ”By i flammer”, lover godt for fremtiden.

Desværre så mangler Rum 37 noget af den vildskab de udviser til koncerter. Mange af sangene er for ensformige i deres lyd og opbygning og bandet har svært ved at bryde ud af deres egen formel. Deres energi bliver ikke formidlet ud og forskellen mellem hinanden bliver derfor ikke tilstrækkelig. Ikke desto mindre, så leverer Rum 37 en stærk og flot debut med Mellemrum og viser på flot vis deres sans for en god melodi og fin (melankolsk) tekst.