Turboweekend – Fault Lines

5 / 6 stjerner

Så er de danske electrorockere, Turboweekend, tilbage med deres nye album “Fault Lines”, der er gruppens tredje i rækken. Den diskofile og synthrockede stil er intakt, men dog er electroelementet udskiftet med en god omgang indie, der skruer op for live-feelingen og instrumenteringen.

Til Danish Music Awards sidste år blev Turboweekend kåret til Årets Danske Livenavn – og det er bestemt ikke uden grund. Hvis man har oplevet bandet live ved man nemlig, at alle fire mand giver den fuld gas og leverer et fremragende, højenergisk liveshow. Og netop denne live-energi er at finde på deres nye album “Fault Lines” i højere grad end på deres tidligere albums “Night Shift” (2007) og “Ghost of A Chance” (2009).

“Fault Lines” viser en tydelig modning af bandet, da teksterne, melodierne og selve kompositionen fremstår som kompetent gennemarbejdede elementer og man får en følelse af, at de fire drenge virkelig har lagt deres sjæl i dette album. Silas Bjerregaard kan simpelthen ikke roses nok for sin helt igennem karakteristiske stemme – den er på én og samme tid kraftig, skrøbelig, soulblød og rockhård og er en stor medgørende faktor til, at Turboweekend som band skiller sig markant ud i mængden af indie/electrorock-bølgen. Desuden skal bandets øvrige medlemmer, bassist Morten Køie og trommeslager Martin Øhlers Petersen samt keyboardist Anders Stig Møller roses for deres sublime sammenspil og interessante opsætninger.

Singlen “On My Side”, der allerede har fået en del airplay og er blevet P3’s uundgåelige, er klart et af de mest iørefaldende og dansable numre på albummet, men også det storladne “Rubicon”, der med et imponerende strygerorkester og en fantastisk vokal går lige i musikhjertet. Dertil skal synthpop-perlen “You’re The Cure” ligeledes nævnes, da nummerets dystre univers og dominerende omkvæd formår at efterlade et ikke helt så forglemmeligt indtryk, mens den smukke ballade “I Forgot” ikke lader et øje tørt.

Albummets 9 numre er alle velskrevne, velkomponerede og helt i gennem lækre at lytte til. Der er både dansable numre til de bonede gulve, ballader til de romantiske midsommernætter og baggrundsmusik til hyggeaftenen med vennerne – derfor kvitteres “Fault Lines” med 5 stjerner herfra. Lyt til det – men pas på – det er vanedannende!