Veto – Sinus

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 1384

Warning: preg_match_all() [function.preg-match-all]: Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 700

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 707

[yasr_overall_rating size=”medium”]

Veto har i den seneste årerække markeret sig som et af de mest profilerede og leveringsdygtige bands i Danmark med deres tungsindige elektrorock. De har med deres seneste udgivelse Sinus, som bandet hverken vil definere som en EP eller som et regulært album, fulgt op på det anmelderroste 3. album ”Everything is Amplified”. Veto har med Sinus forsøgt at gøre op med det stereotype albumformat og udsendt en EP-lignende cd med kun 6 numre og en spilletid på omkring 20 minutter. Noget som passede bedst ind i bandets kreative proces og som passede ind i den moderne streamings- og zappergeneration.

Bortset fra det ændrede format er alt ellers som det plejer hos Veto. Det er forsat dyster elektronisk rock med den karakteristiske og produktive formand Troels Abrahamsen i spidsen med vokal og synthesizer. Modsat tidligere har guitar og forvrængeren måtte vige for et lydbillede, der i højere grad er præget af bas, synthesizer og specielt samples har vundet stor plads i de enkelte sange sammenlignet med tidligere. En lyd der minder mere om Troels Abrahamsens seneste soloprojekter, WHT og BLCK, end den tidligere mere riff-prægede lyd som There’s A Beat In All Machine og Crushing Digits var mærket af. Den mere elektroniske lyd klæder dog Veto, som der på Sinus får sammenkoblet et mere komplekst, men samtidig lysere lydbillede end tidligere med sine til tider club-inspirerede kulminationer som på nummeret ”Filter”. Teksterne er forsat introverte, men bærer alle præg af den forandring bandets medlemmer har oplevet siden starten i 2005. Både positive og negative sider af det.

Sinus bliver åbnet af den instrumentale intro ”Bowls” som kort varsler de nye, mere elektroniske toner som lytteren vil bliver præsenteret for på de kommende skæringer. ”Four To The Floor” indledes af et mekanisk kor-sample, der dernæst bliver akkompagneret af en bass-agerende synth samt dynamiske off-beat trommer, noget  som Veto flittigt har benyttet sig af tidligere. Her synger Troels Abrahamsen om, hvordan fortiden kan tynge én ned med linjer som  ”You’re feeling like this / All of the time / Like it’s always therre / Like the shadow you cast / Moving the things before you / Into the past”.

Udgivelsen lukker med den stemningsproppede, ”Show Me Where You Go”, hvor der bliver reflekteret over nogle af de negative konsekvenser deres succes har givet dem. ”I’ve got money if you want it / I could buy you, yes I could” synger Troels Abrahamsen blandt andet længselsfuldt. Sangen viser en inderlighed vi ikke før har oplevet fra forsangeren, men som er med til at give en dybere og mere interessant vinkling af musikken.

Veto har selv proklameret, at Sinus skulle være en del af en ny start, som en sinus bølge, der bevæger sig op og ned og konstant ændre lydbillede. Lyden er konstant foranderlig og det bliver spændende, at følge sinusbølgens forsatte færd og høre, hvor den og Veto vil bringe os hen næste gang. Sinus er en plade der indtager nyt elektroniskland og på trods af, at pladen ikke byder på de store fornyelser, så er Vetos nye udspil et interessant udspil der vokser for hver gennemlytning.

4.5 / 6 stars