Die Herren @ Paletten Viborg 09-05-2013

4 / 6 stjerner

Die Herren, et dansk coverband der spiller U2 numre, var i Viborg for at spille koncert, på et lidt mere end halvfyldt Paletten.

Bandet byder velkommen til de fremmødte, og lover den bedste koncert, hvorefter de starter ud med Magnificent, hvilket gav en fremragende start, og folk festede med fra første tone, trods det faktum, at publikum virkede en anelse bange for at nærme sig scenen, da forsangeren var nødt til at sige til dem de skulle komme op til scenen op til flere gange.

Noget jeg godt kan lide ved dette coverband, er at de virkelig formår at gøre noget ud af deres koncerter. De er blandt andet nede ved publikum, hvilket selvfølgelig fik folk til at flokkes om ham, og måden de får publikum til at synge med på de forskellige sange, er noget mange originale bands kan lære meget af. De havde det også med at lave lidt sjov ud af, at det er den bedste koncert de har haft idag (også den eneste), og det var den bedste koncert de havde igår.

Meget atypisk, så valgte bandet at holde en pause på 30 minutter. Om det er alderen der trykker lidt, der er grunden til pausen, eller om det er for publikums skyld, er der ingen der ved, men det gjorde, at når bandet gik på scenen igen, så gik der 2 3 sange før de levede op igen, hvilket er en skam, da publikum for alvor havde en fest inden pausen.

Efter at have gået lidt rundt i salen, virker det som om bagerste del af publikum ikke havde en fest som de forreste. De formåede mere at snakke med hinanden end at kigge op på scenen hvor det hele foregik. Pludselig kom flere dog op til scenen, men det var pga forsangeren hev et kamera op, og så skulle alle da lige med på de forskellige billeder der blev taget.

Koncerten alt i alt er efterladet med mange blandede meninger om Die Herren. Uden tvivlen, er de Danmarks bedste U2 cover band, og mon ikke det har været sådan siden 1991. Selvom de siger, at de prøver at ændre lidt på hvordan de spiller i forhold til U2, så lyder det som dem. Die Herren burde droppe pauserne, specielt den på en halv time. Det fik det hele til at virke langtrukken under de sidste numre, og publikum begyndte også at blive trætte. Men deres formåen at levere en koncert på den måde de gør. Det er meget imponerende.