Robbie Williams @ Parken 22-07-2013

5.5 / 6 stjerner

Den selvoptagede gavflab, Mr. Robbie Williams, vendte tilbage til Danmark med hele 2 koncerter, 22. og 23. juli i Parken i København. Med sig som opvarmning, havde han Olly Murs, og kulissen konfirmerer den flabede selvoptagethed, som Mr. Williams selv udstråler. Sjældent har jeg set så mange skulpturer og rekvisitter der lignede den performende artist. Der er bare en forskel på Robbie og mange andres selvoptagethed: Han har noget at have det i, og lige så selvoptaget han kan virke, lige så ydmyg kan han være, og takke sine fans mange gange for de kom og var hans selskab den aften.

Koncerten blev sparket godt i gang af et skud energi fra Olly Murs, og fik endnu et stort skud, da Robbie firede sig ned fra toppen af sit eget hoved, som udgjorde bagvæggen i kulissen.  Straks røg Hey Wow Yeah Yeah ud igennem højttalerne som intro til hele showet. Energien blandt publikum fik endnu et gigantisk hop opad, da klassikeren Let Me Entertain You bragede derudaf lige efter.

Rammerne var sat efter den forrygende entre, og de første par numre, og her kommer det første twist i en ellers ret klassisk Robbie koncert: En omgang Minnie the Moocher, hvor publikum selvfølgelig svarede igen. Et andet twist var rapstykket i Kids, som blev sunget ind over riffet fra AC/DCs hit Back in Black, måske kraftigt inspireret af teksten: “I’ve been dropping beats since Back in Black”. I øvrigt blev Olly Murs inviteret med på scenen for at give den som Kylie Minogue i nummeret, hvilket han gjorde til god tilfredsstillelse, uden at komme på niveau med Kylie selv.

Af andre sjove og spøjse episoder som faldt i publikums smag, kunne nævnes Robbies imitation af Beyonce, som efter sigende (af ham selv) er så god at “Jay Z would go down on me”. Eller hans kritik af Nimb som han omtalte med kraftig hentyden til han tidligere aflyste koncert blev omtalt sammen med sætningen “You have shitty lobsters in Denmark. Actually you have lobsters with shit on”.

Der kan ikke være et Robbie show uden en fan der inviteres på scenen, og det var også tilfældet her, hvor Johanne fra Aarhus blev inviteret op i sengen, der stod på højkant så det lignede de lå der under dynen. Pludselig forsvandt de ned under “dynen”, og ud kom Robbie med et forklæde påhængt med en stor diller, hvorefter han siger “this is strong”, og henviser til at det er sangen han mener, og ikke hans nedre dele.

Der var ingen tvivl om at Robbie selv mener han har det i sig endnu. Det er heller ikke til at tvivle på, når man ser hans mange krumspring og løjer på scenen. Han har de virkelig i sig endnu langt hen ad vejen. Manden kan stadig, selvom han startede i showbizz for mange år siden. Enkelte steder faldt hans vokal uheldigt og han rammer ikke tonerne rent, men til gengæld kunne det energiske band hjælpe med at redde de få steder.

Koncerten blev afsluttet med Angels, der gav ordet fællessang en helt ny betydning. Det hele sluttede med publikum der sang a cappella, mens Robbie vandrede ud af scenen. Lur mig om ikke der har stået en masse tøser tilbage med tårer i øjnene.

Setlist

1 Hey Wow Yeah Yeah
2 Let Me Entertain You