Saveus @ Paletten, Viborg 08-12-2016

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 1384

Warning: preg_match_all() [function.preg-match-all]: Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 700

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/shoutoutmusic.dk/public_html/wp-content/plugins/lightbox-plus/classes/shd.class.php on line 707

[yasr_overall_rating size=”medium”]

Saveus er i øjeblikket igang med en omfattende danmarksturné. Dette uden der er udgivet andet end et par singler. Ingen EP eller Album – præcis som Lukas Graham gjorde det i tidernes morgen, men nok om det. Hele Saveus udgør 4 mænd der alle har gået på Viborg Katedralskole, så derfor en koncert hvor familier og venner var tilstede, hvilket også var noget Martin Hedegaard gjorde opmærksom på allerede efter første nummer – “men denne aften var vi alle i familie”, som der blev sagt fra scenen.

Jeg har siden deres optræden til P3 Guld fulgt bandet, jeg fra start har set som et interessant input, i en ellers monoton musikbranche, som godt kunne bruge lidt afveksling i hverdagen. Noget Saveus bør kunne give, så da jeg fandt ud af at de skulle spille på det lokale spillested (Paletten), måtte jeg tage afsted i håb om at blive bekræftet i mine håb.

Koncerten startede forholdsvis stille ud og tempoet blev skruet mere og mere op for hvert minut der gik. Ligeledes blev stemning og bedre og bedre så det så ud til at blive en god koncert. Det var godt nok ikke meget kontakt der egentlig var fra scenen og ned til publikum før sidste sang var spillet, men det virker til, at det for Saveus er vigtigst at få spillet en masse musik, og det gjorde de til perfektion.

Der var selvfølgelig de kendte sange som Everchanging, som kom forholdsvis tidligt i programmet samt kæmpehittet Levitate Mesom gav et brag af en afslutning, hvor man endnu engang kunne opleve et taknemmeligt band. Jeg tror faktisk at publikum var ligeså taknemmelig for at være der, for sjælden at jeg oplevet at Viborg har været så lyttende og forført af musik som de var denne aften (set bort fra et par mennesker, der ikke kunne lukke det evige sludrechatol).

Har musikken så fået den afveksling den har brug for? i den grad. Musikken er gennemført og bandet ligeså. Det hele er fremført professionelt og medrivende. Det var bare som om de lige skulle varme sig selv op før de for alvor kom igang, men med det sagt så formår de at forføre en musikalsk med alt havd der hører til. Det er nytænkende og det er genialt.

4.5 / 6 stars